חג הפסח

בלחיצת יד

ספר בשפת הגוף:

ד"ר אמיר הלמר – מומחה בינלאומי לשפת גוף עסקית,
מגיש לכם במתנה את המדריך:  "סודות שפת הגוף"
למעלה מ – 50,000 איש כבר הורידו וקראו את המדריך הזה!

הכנס הקרוב: סודות שפת הגוף

לימודי שפת הגוף שלב א'!

מתקיים במכון מופת, צפון תל אביב.
3 שעות מרתקות שהן מבחינת צוהר לעולם המטורף של שפת הגוף.

קורס אינטרנטי בשפת הגוף - אמיר הלמר

הקורס האינטרנטי בשפת הגוף

איך לקרוא אנשים, להבין ולהשפיע!

בהנחיית:
ד"ר אמיר הלמר – מומחה בינלאומי לשפת גוף, תלמידו של פרופ' פול אקמן
זהו הקורס המקורי! הראשון והמקיף ביותר בישראל!

חג הפסח

פסח בראי האימון האישי

חג הפסח נחוג כזכר ליציאת מצרים.
משמעות רבה אני רואה בניתוח המשמעות של חג הפסח, במסגרת תורת  אימון אישי, בה אני עוסק.

"פסח" – על כי פסח ה' על בתי בני ישראל, בעברו בליל השימורים, אור לט"ו בניסן, בארץ מצרים, להכות כל בכור. על שם זה נקרא הזבח בארבעה עשר בין הערביים, שאכלוהו צלי אש על מצות ומרורים "ואכלתם אותו בחפזון פסח הוא לה'". (שמות י"ב 11).
נקרא גם "חג המצות" – "את חג המצות תשמור, שבעת ימים תאכל מצות". (שמות כ"ג 51).
"חג זמן חירותנו" – "ותיתן לנו את חג המצות הזה זמן חירותנו". (שם).
"חג האביב" – "למועד חודש האביב, כי בחודש האביב יצאת ממצרים". (שם).

עפ"י חכמת הקבלה, כל סיפורי התורה, הם תיאורים מדויקים של המתרחש במציאות הרוחנית של האדם. לכן, רק אם יחווה האדם את יציאת מצרים האישית שלו ויחגוג את חג הפסח באופן פנימי, יהיה באפשרותו להבין את המשמעות האמיתית של דברי ההגדה של פסח.

הקבלה עורכת אפוא, הקבלה בין סיפור הפסח למסע הרוחני של האדם. התחנה הראשונה היא הירידה למצרים. זהו המקום בו מוצא האדם בטחון חומרי, אך הוא שבוי באגואיזם שלו, בשפת הקבלה: "הרצון לקבל לעצמו". כאשר קם מלך חדש במצרים שהוא פרעה – "האגואיזם" ומציק מאד לעם, מבין האדם שהוא בעצם עבד לרצון ליהנות. שמעולם לא העניק מעצמו לזולתו. הוא עובד עבודת פרך ולעבודתו אין תכלית.

בעקבות זאת האדם שואל את עצמו – מדוע זה קרה לי? כיצד אצא ממצבי זה?
בהקבלה לספור הפסח: "וייאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו ותעל שוועתם אל ה' מן העבודה"
האדם פונה אל הכוח העליון (לפי גישתי – אל הליבה הפנימית שלו), ומבקש להשתחרר משליטת פרעה האגו. (משליטת האגו של עצמו).
כתוצאה מבקשה זו, נוצר באדם "משה", הכוח הפנימי שימשה את ישראל ממצרים ויעביר אותם את ה"פסח".

היציאה ממצרים עוברת דרך 10 המכות, שהם המהפך הגדול של ההיגאלות מהאגו, ורק אחריהם מבין פרעה שעליו לוותר על השליטה בישראל. ועם ישראל מבין, שלא היה משתחרר ללא עזרת הכוח העליון (אני מדגיש – ללא גיוס הליבה הפנימית האמיתית שלו שהזדככה והתנקתה במהלך ).
וכך חוצה העם בבטחה את ים סוף ולפי הקבלה – את המחסום המאפשר לאדם להיגאל מהאגו שלו.

לאור הכתוב, אני מבקש להעלות בפני הקוראים 3 נקודות:

1. יציאה מעבדות לחרות.
2. זבח – קרבן.
3. האם הייתי ראוי לצאת ממצרים.

1. בהקבלה לחג הפסח – אני מציע לכל אחד לבחור תחום מסוים בחייו, שאם היה עושה בו שינוי, היה זה מבחינתו "לצאת מעבדות לחירות" – שינוי במקום העבודה, שינוי בזוגיות, שינוי בהרגלי האכילה, הפסקת עישון ועוד…
יתכן שזה הזמן לבצע את השינוי!!!

2. בשינוי יש לעתים משום ויתור – "הקרבת קרבן".
כאשר אבחר לשנות את מקום עבודתי למשל, הקרבן יהיה ויתור על הנוחיות שבמקום, לטובת הגשמת שאיפות נעלות יותר. כאשר אשנה הרגלי אכילה ואעבור לתפריטים בריאים, אקריב את אכילת העוגות שאני כה אוהב, וכך הלאה.
ובכן, עם הבחירה בשינוי, נהיה מודעים לאפשרות שנדרש להקריב קרבן ונתמודד עמו.

3. בהגדה של פסח כתוב: "בכל דוד ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".
סבא שלי ז"ל, היה אומר, זו ההזדמנות בה ישאל אדם את עצמו – אילו הייתי חי בזמן יציאת מצרים, האם הייתי ראוי לצאת ממצרים? – בבחינת יציאה לחירות רוחנית, חירות הנפש.
ואם אני בן- חורין, היכן וכיצד מתבטא הדבר בחיי? האם אני חופשי בבחירותיי? האם אני חופשי בהחלטותיי?
ואם אינני בן-חורין במחשבותיי ובדרכי, אולי עכשיו הזמן לשנות כיוון ולתת לטעם החירות להשתלב בחיי?

שתפו את המאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים

התפתחות אישית

מגן דוד – מקורו של הסמל

מגן דוד הוא הקסגרמה,כוכב בעל שישה קודקודים, שבו שני משולשים שווי צלעות מונחים זה על זה, העליון חודו כלפי מעלה, והתחתון חודו כלפי מטה, ויוצרים מבנה של שישה משולשים שווי צלעות המחוברים לצלעות משושה. מגן הדוד הינו אחת מהצורות השימושיות בהיכרות ראשונה של תלמידים בבית הספר היסודי ובתיכון עם כללי הטריגונומטריה, ומאפשר בקלות להדגים אלמנטים כגון דמיון משולשים, חפיפת משולשים, יחסים בין זוויות וצלעות. במרחב אוקלידי ניתן להגדיר מגן דוד כללי כך, שני משולשים חופפים, המקיימים את התנאים הבאים:
אף אחד מהם אינו מכיל קודקוד של האחר. השטח החופף ביניהם בצורת משושה .

צורת מגן דוד מופיעה בתרבויות המזרח הרחוק לפני אלפי שנים. היא אופיינית גם לתרבות המוסלמית הממלוכית. הסמל הופיע לראשונה בהקשר יהודי כבר בתקופת הברזל, במאה השביעית לפני הספירה בחותם יהודי שנמצא בצידון. כמו כן הוא הופיע במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת הבית השני ואחריה, אך נראה שללא כל משמעות מיוחדת שכן הוא הופיע לצד חותם שלמה (כוכב מחומש) וצלב קרס.

השם "מגן-דוד" מוזכר לראשונה במקורותינו בתלמוד הבבלי כשם של ברכה "ברוך אתה ה' מגן דוד" (פסחים קי"ז, ע"ב).

הזיהוי של מגן דוד עם היהדות החל בימי הביניים. בשנת 1354 העניק הקיסר קארל הרביעי ליהודי פראג את הזכות להרים דגל. היהודים בחרו בסמל של מגן דוד.
מהמאה ה-19 נפוץ הסמל מגן דוד גם בחותמות של יהודים ועל פרוכות של ארונות קודש.

מגן דוד בקבלה

העדות הקדומה ביותר לסמל בספרות היהודית מופיעה בספרו של החכם הקראי יהודה בן אליהו הדסי במאה ה-12 בספרו אשכול הכופר. בפרק רמ"ב הוא מוקיע את מעשי האנשים בעם שהפכו את סמל מגן הדוד לפולחן: "ומלאכים שבעה לפני המזוזה נכתבים, מיכאל וגבריאל …וכו' ה' ישמרך וסימן זה הנקרא מגן דוד כתוב בכל מלאך ובסוף המזוזה…". אם כן, באותה תקופה היה זה סמל מיסטי על קמיעות. על רבים היה מקובל שזהו האזכור הראשון של המושג "מגן דוד", אך חוקר הקבלה גרשם שלום קבע כי קדם לו פירוש לספר המאגי "האלף-בית של המלאך מטטרון", שנתחבר בתקופת הגאונים.

לקריאת המאמר
התפתחות אישית

הד החיים

אבא וילדו הקטן טיילו יחדיו ביער
לפתע מעד הבן ועיקם את רגלו "איי" ענה לו קול מן ההרים,
הילד שהקול הפתיעו, הסתקרן וקרא "מה זה" ?
הקול ענה לו – "מה זה"?
מאוכזב ומעוצבן מכך שלא קיבל תשובה צעק הבן-
"פחדן ! מי אתה? "
והקול ענה לו "פחדן ! מי אתה?"

הביט הבן באביו בתמיהה ושאל "אבא, מה קורה כאן?"
"שים לב" – השיב לו האב, "אני מעריץ אותך"
"אני מעריץ אותך" השיב לו הקול מבלי להתמהמה…

"אתה נהדר"
"אתה נהדר" השיב לו הקול

הבן, שהיה מופתע מכל העניין, עדיין לא ממש הבין מה קורה,
האב הסביר לו:
"אנשים נוהגים לכנות תופעה זו כ- "הד"

לקריאת המאמר
התפתחות אישית

העולם דרך משקפי המטאפורה.

אתחיל בנימה אישית – אני אוהב להשתמש במטפורות. זו הסיבה שהשתמשתי במטפורה של עץ, כאשר פיתחתי את גישתי "עץ החיים". 
מטפורה זו מציגה את תפיסתי – חלקי העץ השונים הם ענפי החיים. את העץ צריך לטפח ולדשן ואז הוא משתבח וניתן להנות מצמיחתו,
מלבלובו ומפירותיו. כך בדיוק יש להתייחס לחיים שלנו – להשקיע ולטפח אותם. מי שמשקיע, זוכה ונהנה.
כמו-כן, קראתי לחברה שהקמתי – מגדלור . ושוב – מגדלור כמטפורה – הבא להאיר את הדרך לכן ולכם, הבאים לקבל את שירותי החברה.

מטפורה – בעברית השאלה. כאשר אנו משתמשים במלה מסוימת כהשאלה, איננו מתכוונים למובנה המילוני הפשוט, אלא לתופעה שדומה למובן הפשוט של המלה.
המטפורה מבוססת על אנלוגיה, על קשר של דמיון בין שני משתנים. את הדמיון מגלה האדם המשתמש במטפורה. הדמיון אינו מצוין כמלת דימוי או השוואה ואינו מופיע במפורש. הוא קיים מתחת לפני השטח.
אתן דוגמאות נוספות: לבו נשרף מאהבה; עיני רנטגן; אשתי היא ממש מלאך; הוא געה בבכי; אדם לאדם זאב;  הוא נמר של ניר… ועוד ועוד.

בבתי-הספר לא מרבים לדון בנושא המטפורה. לכל היותר עושה זאת המורה לספרות, כשהיא מלמדת שירה וכך אנו מסיקים שהמטפורה הי

לקריאת המאמר